Vanliga frågor och svar

Innan du ringer vår kundservice kan du kolla om din fråga besvaras här. Det här är en sammanställning av de vanligaste frågorna som vår kundservice får varje dag.

  • Våra servicetekniker gör sitt bästa för att din reparation ska gå så snabbt som möjligt. I bland måste de däremot beställa reservdelar som gör att de kan behöva besöka dig mer än en gång för att laga produkten.

  • Första premien betalas i samband med köp av produkten, dock senast vid leverans av produkten. Du kan alltid välja att betala hela förstaårspremien i förskott.

    För vissa produktgrupper, kan du även välja att betala via automatiserade, återkommande betal-/konto-/ kreditkortsdebiteringar*. Betalar du via löpande betalningar från ditt kort ska du se till att ha täckning på kontot senast dagen före varje betalningsperiods utgång. Om du inte har täckning på kontot, eller låter bli att uppdatera kortnummer som löpt ut, sägs försäkringen upp efter påminnelse från oss.

    Försäkringsgivaren har rätt att justera premien i samband med förnyelse av försäkringen. Du kommer i så fall att informeras före det priset träder i kraft. Du kan när som helst under försäkringstiden avbryta din löpande försäkring genom att maila info@trygghetsavtal.se, ange då ditt kvittonummer och att du vill säga upp din löpande försäkring. Förlängning tecknas genom betalning av premie för nästkommande försäkringsperiod, senast sista dagen av innevarande försäkringsperiod för att försäkringen ska fortsätta att gälla.

    Har du valt att betala hela premien i förskott, och det är en produkt som ska förnyas, blir du erbjuden förnyelse i god tid före din huvudförfallodag.

    För att uppdatera dina kortuppgifter gör du det här, Payex eller Nets.

  • Trygghetsavtalet påverkar inte skyddet du har via konsumentköplagen och reklamationsrätten. Om du köpt en produkt efter 1 april 2005 är du skyddad i tre år för ursprungliga fel.

    Efter 6 månader från köpet är det däremot upp till dig att bevisa för säljaren att felet är ursprungligt och inte något du själv orsakat genom felaktigt handhavande. Trygghetsavtalet kompletterar konsumentköplagen och ger dig tryggheten av att veta att du kostnadsfritt kan få din produkt reparerad under försäkringstiden.

  • Försäkringen löper från begynnelsesdagen som anges på kvittot och upphör att gälla utan föregående uppsägning senast när den längsta sammanlagda försäkringstiden förflutit.  Vid försäkringsperiodens utgång erbjuds årsvis förnyelse enligt tabellen nedan:
    Produktkategori Sammanlagd försäkringstid
    Vitvaror, dvs. kyl/frys, tvätt & tork, diskmaskin, ugn, spis, dammsugare etc. 5 år
    Ljud & bild, dvs. TV, HiFi, hemmabiosystem, projektorer, högtalare, digitalboxar, MP3 etc.  3 år
    Mobiltelefoner 3 år
    Robotgräsklippare 3 år
    Kamera/videokamera, digital fotoram etc. 2 år
    Hem & hushållsprodukter, dvs. handdammsugare, strykjärn, köksaparater etc. 2 år
    Spelkonsoler, wearables (smartwatch och träningsskor), VR-utrustning. 2 år
    Dator, surfplatta, skärm, hårddisk, skrivare, scanner & kopiator, gaming tangentbord & möss 2 år
    Stationär telefon, trådlös telefon, GPS, walkie-talkie, smart belysning 1 år
     
    Dessutom kan försäkringen sägas upp under försäkringsperioden om försäkringsbehovet har upphört eller om någon annan liknande omständighet har inträffat. Du får då resterande premie återbetald. Om din försäkrade produkt totalskadas och byts förs resterande försäkringstid över på den nya produkten. Vid asterix (*) så erbjuds månadsbetalning, då förlängs försäkringen månadsvis fram till försäkringsperiodens slut.
  • Om din produkt inte repareras, ersätts du med antingen en motsvarande produkt eller ett presentkort. Om du ersätts med motsvarande produkt, har du som kund möjlighet att framföra önskemål om vilka produktspecifikationer som är särskilt viktiga för dig, däremot kan du inte lägga pengar emellan för att uppgradera till en annan modell.

  • Reklamationsrätten är tre år för ursprungliga fel. Titta på ditt kvitto för att se om reklamationstiden löpt ut eller inte. Reklamations- eller garantiärenden beror oftast på ett internt fel som inte syns utifrån, t.e.x. att produkten slutat fungera utan synbar orsak. Om du råkat skada produkten genom att tappa den i golvet eller liknande, täcks detta inte av garanti/reklamation. I dessa fall, vänd dig till skadecenter.

  • Ditt inköpskvitto fungerar som ditt försäkringsbevis, det är alltså mycket viktigt att du sparar ditt kvitto. Om du tappat kvittot och drabbas av skada, kontakta Elgigantens kundtjänst för kvittokopia. 

  • De flesta ärenden är lösta inom 2 veckor och vi jobbar kontinuerligt med att förkorta våra reparationstider. 

  • Nej, Trygghetsavtal kan enbart tecknas i samband med köpet, orsaken till det är att produkten annars kan ha skadats innan den försäkrats.

  • Om din produkt skadas ska du anmäla skadan till oss online eller via telefon. Vi tar ställning till om skadan omfattas av försäkringen och om produkten ska repareras, ersättas med motsvarande produkt eller presentkort. 

    • 0 kr i åldersavdrag vid utbyte.
    • 0 kr för reparationer under avtalstiden*
    • 0 kr i självrisk vid utbyte*

    *undantaget är mobiltelefoner, självrisk 0 - 699 kr.